🔊 1. Què sols sentir quan et toca fer un treball grupal?
Reflexions
D’aquests relats testimonials, podem extreure que trobem diferències de sensacions entre l’inici i els últims anys de la carrera. Una d’elles explica la sensació que al principi «les idees de les companyes era menys vàlida que els companys» i que, ara que acaba la carrera, «em sento igual de vàlida».
Una altra destaca la inseguretat pròpia i «anar amb molt de compte perquè no et cataloguin d’una manera o altra». Afegeix que «com a noia, sí que quan he estat en grup, s’espera més de mi en l’apartat d’organització que no pas en la part tècnica». Veiem que aquesta distinció de rols, vist també en el mòdul de perspectiva de gènere i avaluació, és un fet que pot donar lloc. Com hem vist, les tasques d’organització solen ser les tasques més invisibilitzades.
Finalment, seguint la percepció de les estudiants, podem afirmar que la constitució de grups de manera lliure és una opció més còmode que la composició dissenyada pel professorat, quan aquí s’està a més a l’expectativa.
🔊 2. Has notat si les teves companyes participen menys o són més insegures en treballs o participant a classe?
Reflexions
La reflexió que podem extreure aquí és la sensació compartida que hi ha quant a la participació de les estudiants a classe. Es reconeix que solen ser «més tímides» i que costa: «Busques tenir seguretat en tot el que dius i t’arrisques a què et jugin o et facin algun comentari». Noten que hi ha una tendència en què les noies són més insegures ena quest sentit. La composició del grup-classe o dels grups o la personalitat són factors a tenir en compte.
🔊 3. Creus que les dones enfronten més dificultats a l’hora de treballar en grup?
Reflexions
Elles expliquen que, depenent del grup, «no es tenen en compte les mateixes idees o no tens el mateix valor o credibilitat que altres membres», a més d’enfrontar-se a prejudicis: «Sempre tens primer la inseguretat de veure a qui et toca i has de demostrar seguretat».
Els estereotips i l’establiment predeterminat de rols o normes de comportament es poden fer presents en aquests entorns d’aprenentatge.
🔊 4. Creus que el gènere influeix en com els teus companys et tracten?
Reflexions
Sobre el tractament rebut, les estudiants afirmen que «depèn de les persones amb qui estàs». En aquest sentit, un exemple mostrat és la percepció en les dones de tenir menys validesa en opinions sobre aspectes tècnics que sobre aspectes d’organització.
🔊 5. Què canviaries perquè totes les persones se sentin igual de còmodes treballant en grup?
Reflexions
«Tenir el mateix percentatge d’autoritat, que no pensin que per ser dona ets menys vàlida»: és una reflexió interessant que ens fa pensar en què un grup ha de treballar per igual. És obvi que segons quin cas, i en funció del treball, pot haver-hi uns rols i s’assumeixin rols directius o de lideratges. En tot cas, també es fa referència a les habilitats i les destreses que s’ha de tenir a l’hora de treballar en grup: estar obert/a a escoltar, negociar constantment i treballar per igual.
Veiem un cop més que el context social marca el context en l’aula: reconeixen certa por i inseguretat fins que no s’acaben d’instal·lar en el grup.
🔊 6. Com t’agradaria que fos el disseny i composició d’equips de treball en grup?
Reflexions
Respecte a aquest aspecte, dues estudiants expliquen que el més important és que els i les membres de l’equip treballin i hi hagi un ambient d’escolta i de treballar per igual. Tot i això, no cal oblidar que hi ha aquest «treball de formiga» en les tasques més invisibilitzades, que assumeixen normalment les noies, i que és difícil d’apreciar o de reconèixer. Per tant, no cal perdre la vista respecte a això i una proposta seria fer un seguiment més acurat amb distribució clara de rols i equitatius en el sentit que les tasques d’organització no han de recaure sempre en les dones i les tasques tècniques en els homes, que és la tendència apreciada.
Una de les estudiants proposa, per exemple, evitar fer grups únicament de noies i únicament de nois, i fer composicions mixtes. Això ens fa pensar que hi ha moltes maneres de crear grups. La més habitual és l’elecció lliure, però també es poden fer per coneixement o per habilitats. Així mateix, si és necessari, es poden establir diferents requisits per garantir la composició mixta. Per tant, aquesta reflexió ens serveix per qüestionar-nos la manera de crear grups de treball en una aula.
